“Beschikbaarheid van onderdelen is vandaag een conditio sine qua non.”
Bianca Broekmans - Senior Buyer bij Sappi
“Beschikbaarheid van onderdelen is vandaag een conditio sine qua non.”
Bianca Broekmans Senior Buyer bij Sappi
“Beschikbaarheid van onderdelen is vandaag een conditio sine qua non.”
Bianca Broekmans Senior Buyer bij Sappi
Bedrijven trekken steeds vaker de kaart van standaardcomponenten. Omdat er goede argumenten voor zijn, maar ook omdat het eigenlijk niet anders kan in deze economische tijden. 'The show must go on', zeker in de industrie van vandaag. En dan komt de standaardisatie van componenten al snel om de hoek kijken, aldus Bianca Broekmans, Senior Buyer bij Sappi.
Bedrijven trekken steeds vaker de kaart van standaardcomponenten. Omdat er goede argumenten voor zijn, maar ook omdat het eigenlijk niet anders kan in deze economische tijden. 'The show must go on', zeker in de industrie van vandaag. En dan komt de standaardisatie van componenten al snel om de hoek kijken, aldus Bianca Broekmans, Senior Buyer bij Sappi.
Bedrijven trekken steeds vaker de kaart van standaardcomponenten. Omdat er goede argumenten voor zijn, maar ook omdat het eigenlijk niet anders kan in deze economische tijden. 'The show must go on', zeker in de industrie van vandaag. En dan komt de standaardisatie van componenten al snel om de hoek kijken, aldus Bianca Broekmans, Senior Buyer bij Sappi.
Standaardisatie lijkt een belangrijk gegeven te worden. Is dat ook uw indruk? "Ja hoor, dat standaardisatie een valabele manier is om de beschikbaarheid te blijven garanderen, is een besef dat wij bij Sappi al langer hebben. Wij zijn productie gebonden, door het niet hebben van een schroef kunnen wij al stilvallen. Dat klinkt misschien heel cliché, maar het is wel zo. Stilvallen is voor ons echt een drama. We moeten dus blijven voorzien in het hebben van continuïteit in leveringen en oplossingen of anders gezegd beschikbaarheid is voor ons echt een conditio sine qua non." Houdt het beschikbaar hebben van onderdelen u ’s nachts wakker? "Gho, het is vooral iets wat momenteel geweldig lastig is natuurlijk. Dit jaar is zo een vreemd jaar dat beschikbaarheid voor ons gewoon op nummer één staat. Anders dan andere bedrijven, beschikken wij over een oudere fabriek, met veel op maat gemaakte onderdelen die vandaag gewoon niet meer te verkrijgen zijn. Als je weet dat OEM-leveranciers vaak zelf geen beschikbaarheid meer hebben, overgenomen zijn of hun pakket gelimiteerd hebben, dan besef je dat het geen eenvoudige opdracht wordt om te beschikken over een gewaarborgd magazijn. En als je wil blijven produceren, is dat uiteraard een must.
Dat alles maakt van standaardisatie ook wel een trend waarin we mee móéten gaan, vind ik. Al zijn er natuurlijk wel degelijk goede argumenten om standaardisatie te ontarmen. We merken enerzijds dat de beschikbaarheid van koppelingen, lagers, ... vaak zo laag is, dat we wel opzoek moeten gaan naar alternatieven. Anderzijds moeten we ook kijken waar we kunnen besparen, en daar biedt standaardisatie uiteraard een belangrijke mogelijkheid." Is prijs een belangrijke pijler om voor standaardisatie te kiezen? "Kijk de tijd dat er bij het standaardiseren van onderdelen alleen naar de prijs moet worden gekeken is voorbij. Deze markt kijkt verder dan de prijs. Het kan zijn dat de prijs van een gestandaardiseerd item hoger is, maar dat de levensduur verlengd of verdubbeld wordt. En dat is óók een besparing. Tuurlijk moeten we nog steeds prijzen vergelijken hé, dat hoort zo, maar we hebben vooral onze mindset veranderd naar de markt van vandaag. Voor ons is het belangrijk om items te voorzien en te kijken naar de toegevoegde waarde die standaardisatie met zich meebrengt. En daar is de lange termijn belangrijk. Kortzichtig acteren is hier niet op zijn plaats, want dan kom je morgen in de problemen."
Standaardisatie lijkt een belangrijk gegeven te worden. Is dat ook uw indruk? "Ja hoor, dat standaardisatie een valabele manier is om de beschikbaarheid te blijven garanderen, is een besef dat wij bij Sappi al langer hebben. Wij zijn productie gebonden, door het niet hebben van een schroef kunnen wij al stilvallen. Dat klinkt misschien heel cliché, maar het is wel zo. Stilvallen is voor ons echt een drama. We moeten dus blijven voorzien in het hebben van continuïteit in leveringen en oplossingen of anders gezegd beschikbaarheid is voor ons echt een conditio sine qua non."
Houdt het beschikbaar hebben van onderdelen u 's nachts wakker? "Gho, het is vooral iets wat momenteel geweldig lastig is natuurlijk. Dit jaar is zo een vreemd jaar dat beschikbaarheid voor ons gewoon op nummer één staat. Anders dan andere bedrijven, beschikken wij over een oudere fabriek, met veel op maat gemaakte onderdelen die vandaag gewoon niet meer te verkrijgen zijn. Als je weet dat OEM-leveranciers vaak zelf geen beschikbaarheid meer hebben, overgenomen zijn of hun pakket gelimiteerd hebben, dan besef je dat het geen eenvoudige opdracht wordt om te beschikken over een gewaarborgd magazijn. En als je wil blijven produceren, is dat uiteraard een must.
Dat alles maakt van standaardisatie ook wel een trend waarin we mee móéten gaan, vind ik. Al zijn er natuurlijk wel degelijk goede argumenten om standaardisatie te ontarmen. We merken enerzijds dat de beschikbaarheid van koppelingen, lagers, ... vaak zo laag is, dat we wel opzoek moeten gaan naar alternatieven. Anderzijds moeten we ook kijken waar we kunnen besparen, en daar biedt standaardisatie uiteraard een belangrijke mogelijkheid."
Is prijs een belangrijke pijler om voor standaardisatie te kiezen? "Kijk de tijd dat er bij het standaardiseren van onderdelen alleen naar de prijs moet worden gekeken is voorbij. Deze markt kijkt verder dan de prijs. Het kan zijn dat de prijs van een gestandaardiseerd item hoger is, maar dat de levensduur verlengd of verdubbeld wordt. En dat is óók een besparing. Tuurlijk moeten we nog steeds prijzen vergelijken hé, dat hoort zo, maar we hebben vooral onze mindset veranderd naar de markt van vandaag. Voor ons is het belangrijk om items te voorzien en te kijken naar de toegevoegde waarde die standaardisatie met zich meebrengt. En daar is de lange termijn belangrijk. Kortzichtig acteren is hier niet op zijn plaats, want dan kom je morgen in de problemen."
“Een gewaarborgd magazijn hebben met beschikbaarheid, dat is voor ons prioriteit.”
“Een gewaarborgd magazijn hebben met beschikbaarheid, dat is voor ons prioriteit.”
Kan je 100% van OEM-onderdelen afstappen? "Voor mij is standaardisatie eerder een variabele keuze dan een must. 100% kan je natuurlijk nooit van OEM-onderdelen afstappen. Je hebt sowieso je OEM’ers nodig op een bepaald moment. Belangrijker is om een goede middenweg te vinden. Voor elk van de activiteiten moeten we dus goed bepalen: hebben we hiervoor een OEM'er nodig en waar kunnen we een andere richting uit?"
Hoe belangrijk is een partner in de omzetting van OEM-onderdelen? "Ik vind dat je de omzetting van OEM-onderdelen niet moet doen met een partner, waar je geen partnership mee hebt. Het gaat om kritische componenten en daarbij is het belangrijk dat alle informatie van beide partijen correct wordt overgedragen. Je kan je bijvoorbeeld toch niet voorstellen dat hier altijd iemand anders on-site komt om technische items te inventariseren. Iemand die ons magazijn en onze technici niet kent? Dat zou contraproductief werken. Je moet vandaag beschikken over een echt partnership, zodat je alles goed op elkaar kunt afstemmen. Doe je dat niet, dan gaat het toch ergens op een bepaald moment in zo een traject niet goed lopen."
Kan je 100% van OEM-onderdelen afstappen? "Voor mij is standaardisatie eerder een variabele keuze dan een must. 100% kan je natuurlijk nooit van OEM-onderdelen afstappen. Je hebt sowieso je OEM’ers nodig op een bepaald moment. Belangrijker is om een goede middenweg te vinden. Voor elk van de activiteiten moeten we dus goed bepalen: hebben we hiervoor een OEM'er nodig en waar kunnen we een andere richting uit?"
Hoe belangrijk is een partner in de omzetting van OEM-onderdelen? "Ik vind dat je de omzetting van OEM-onderdelen niet moet doen met een partner, waar je geen partnership mee hebt. Het gaat om kritische componenten en daarbij is het belangrijk dat alle informatie van beide partijen correct wordt overgedragen. Je kan je bijvoorbeeld toch niet voorstellen dat hier altijd iemand anders on-site komt om technische items te inventariseren. Iemand die ons magazijn en onze technici niet kent? Dat zou contraproductief werken. Je moet vandaag beschikken over een echt partnership, zodat je alles goed op elkaar kunt afstemmen. Doe je dat niet, dan gaat het toch ergens op een bepaald moment in zo een traject niet goed lopen."
“Met Dexis Belgium beschikken we ook over een partner die veel driehoeksverhoudingen bezit.”
Hoe tackelt u die problematiek vandaag? "Kijk, OEM'ers zijn niet geneigd om voorraden aan te houden. Pas op, ze doen dat wel, maar daar staat een enorme grote kostenpost tegenover. En die kosten kan je natuurlijk afbouwen door te werken met een preferred supplier. Voor ons is dat Dexis Belgium. Doordat je afspraken kunt maken over het op voorraad houden van artikelen, kan je natuurlijk snel schakelen. Meestal hebben we ook een keuze in artikelen. Als artikel A niet meer beschikbaar is, krijgen we proactief al een offerte voor artikel B. En dat kan enkel als je mekaar echt goed kent hé! Volgens mij is dat ook de enige manier om het hoofd te bieden aan de huidige problematiek rond levertijden."
Welke waarde biedt zo’n partnerschap? "Aangezien we over heel wat oudere componenten beschikken, hebben we in veel gevallen ook niet de technische tekeningen in ons bezit. Die krijg je natuurlijk ook niet van de OEM'er want die willen hun zaken beschermen. Voor ons is het dus een toegevoegde waarde als er een leverancier is die zegt van wij kunnen technische tekeningen maken en wij kunnen items inventariseren en standaardiseren. Toch gaat het voor ons verder dan het omzetten van OEM-componenten. Ik vind dat je ook moet kijken naar het potentieel van de partner waarmee je samenwerkt. Onze vraag is altijd wat doen we vandaag en wat kunnen we nog samen realiseren. En eigenlijk is de uitdaging niet meer 'wat is er vandaag mogelijk?' - maar hoe ver reikt de ambitie van de samenwerking? Met de vele driehoeksverhoudingen die Dexis Belgium bezit met derde partijen hebben wij alvast garantie op lange termijn. En daar plukken we de vruchten van!"
Hoe tackelt u die problematiek vandaag? "Kijk, OEM'ers zijn niet geneigd om voorraden aan te houden. Pas op, ze doen dat wel, maar daar staat een enorme grote kostenpost tegenover. En die kosten kan je natuurlijk afbouwen door te werken met een preferred supplier. Voor ons is dat Dexis Belgium. Doordat je afspraken kunt maken over het op voorraad houden van artikelen, kan je natuurlijk snel schakelen. Meestal hebben we ook een keuze in artikelen. Als artikel A niet meer beschikbaar is, krijgen we proactief al een offerte voor artikel B. En dat kan enkel als je mekaar echt goed kent hé! Volgens mij is dat ook de enige manier om het hoofd te bieden aan de huidige problematiek rond levertijden."
Welke waarde biedt zo’n partnerschap? "Aangezien we over heel wat oudere componenten beschikken, hebben we in veel gevallen ook niet de technische tekeningen in ons bezit. Die krijg je natuurlijk ook niet van de OEM'er want die willen hun zaken beschermen. Voor ons is het dus een toegevoegde waarde als er een leverancier is die zegt van wij kunnen technische tekeningen maken en wij kunnen items inventariseren en standaardiseren. Toch gaat het voor ons verder dan het omzetten van OEM-componenten. Ik vind dat je ook moet kijken naar het potentieel van de partner waarmee je samenwerkt. Onze vraag is altijd wat doen we vandaag en wat kunnen we nog samen realiseren. En eigenlijk is de uitdaging niet meer 'wat is er vandaag mogelijk?' - maar hoe ver reikt de ambitie van de samenwerking? Met de vele driehoeksverhoudingen die Dexis Belgium bezit met derde partijen hebben wij alvast garantie op lange termijn. En daar plukken we de vruchten van!"