Michael Van Evercoren - Maintenance Engineer Bayer
“Samen met Dexis Belgium werd een volledig draaiboek uitgewerkt.”
Michael Van Evercoren Maintenance Engineer Bayer
“Samen met Dexis Belgium werd een volledig draaiboek uitgewerkt.”
Bayer wil een duurzame landbouw mogelijk maken door planten te helpen gezond te blijven. Een belangrijke sleutel in dat productieproces op de site in de Antwerpse haven zijn de twee centrifuges. Die staan in voor het scheiden van twee productstromen en draaien 24 op 24, 7 op 7. “Zonder de centrifuges valt onze volledige fabriek stil. We besteden daarom zeer veel aandacht aan de rotors, die het hart van de centrifuges vormen”, opent Michael Van Evercoren, Maintenance Engineer bij Bayer. Elke 4,5 jaar ondergaan de rotors een revisie. “Een project dat wij intern coördineerden en dat vaak stroef verliep. Er kruipt gewoon veel tijd in en daar hebben we hier geen overschot aan.”
Dexis Belgium neemt huzarenstukje op zich Bayer besloot het over een andere boeg te gooien: uitbesteden dus. “Wij blijven uiteraard in de cockpit zitten, maar de planning en alles wat daarbij komt kijken zouden we neerleggen bij een betrouwbare partner. Die moet instaan voor het management van de contractoren.” Bayer hoefde daar niet eens ver voor te zoeken. Dexis Belgium leverde er al langer lagers, riemschijven en overbrengingen. “Ik ben in gesprek gegaan met Technical Project Manager Dirk Bols om te zien hoe we elkaar konden vinden. Want een andere partij onder de arm nemen voor zo een complexe en kritieke taak is best wel een huzarenstukje.”
Samen revisieproces borgen Naast de twee centrifuges die dag en nacht draaien beschikt Bayer over een reserverotor die het overneemt wanneer er één aan revisie toe is. Michael: “Een rotor waar we problemen mee hadden. Het was aan Dexis Belgium om er een betrouwbaar wisselstuk van te maken.” Samen met Dexis Belgium werd een volledig draaiboek uitgewerkt. Kristalhelder uitgeschreven scenario’s, zodat elke partij perfect weet wat hem te doen staat. “De technische projectplanning van zo’n centrifugerevisie is een complex proces. Het is een trein waaruit je geen wagonnetje kunt wegnemen. Alles staat nu op papier, zodat het revisieproces geborgd is en de continuïteit van de productie verzekerd.”
Verbeterd technisch proces Dexis Belgium ging zelfs een stapje verder en deed voorstellen om het technische proces te hertekenen. “In het verleden werden de lagers er afgetrokken. Dat laat sporen na die om een nabehandeling vragen. Maar bewerkingen op de as wil je net zoveel mogelijk vermijden. Daarom worden ze er nu afgefreesd. Om dat op de meest efficiënte manier uit te voeren, hebben we samen met de contractor een bewerkingsstoel gemaakt”, vertelt Dirk. Een tweede verbeterpunt betrof het transport. Vroeger gebeurde dit in een transportstoel van hout die de rotor op zijn as droeg. “Het meest kritieke punt van de rotor”, geeft Dirk aan. “Met een nieuwe transportstoel die de rotor op zijn body draagt hebben we het aantal mogelijke beschadigingen enorm gereduceerd.”
Voor het eerst revisie tijdens shutdown Ook het proces van revisie gebeurt nu anders. Na elke stap bij elke contractor gebeurt de nodige kwaliteitscontrole en wordt waar nodig bijgestuurd. “Alle contractoren moeten op stand-by staan, het proces kan continu veranderen. We moeten dus veel communiceren. We hebben dat proces heel efficiënt achter de schermen georganiseerd, zodat iedereen alle bewegingen ziet”, vat Dirk samen. Iets wat Michaël alleen maar kan bevestigen. “Momenteel zitten we op een enorm hoog niveau. De looptijd is teruggebracht van twee à drie maanden tot drie weken. Daarmee slagen we er in onze rotors tijdens een shutdown te laten reviseren, iets wat ervoor nog nooit gelukt was. Mijn hoed af voor iedereen om dit mogelijk te maken.”
Rotors kunnen nu shutdown overslaan Michael kan niet genoeg benadrukken hoeveel stress er van zijn schouders is gevallen. “Tijdswinst en gemoedsrust. Alle keuringsverslagen, het opmeten van de assen, de fotoreportage ... alles wordt volledig beheerd door Dirk. Dat geeft ons een perfecte traceerbaarheid, zodat als er zich een fout voordoet, we gemakkelijk terugvinden waar we zijn afgeweken van het draaiboek. Het mooie stappenplan, een firma die vertrouwd is met revisie, alle technische onderzoeken ... Dankzij dat hele pakket kunnen we de standtijd te verlengen. Normaal draaien we 3 jaar met een centrifugerotor. Elke shutdown deden we een rotorwissel. Nu slaan we een shutdown over en bereiken we een standtijd van 4,5 jaar. Op termijn levert dat een flinke kostenbesparing op, terwijl we tegelijk het risico op fouten hebben verminderd.”
Standtijd nog verder verlengen Een elan om op voort te gaan dus. “Ik wil de standtijd nog met anderhalf jaar verlengen”, vertelt Michael ambitieus. “Zo willen we naar een verbeterd oliesmeersysteem evolueren. Met een verbeterd oliesmeersysteem valt winst te halen en ook daarin rekenen we op de expertise van Dexis Belgium.”