Hoe werkt deze scheidingsinstallatie? “De Mechanisch Biologische Scheidingsinstallatie moet dagelijks vele tonnen afval verwerken, drogen, vermalen en scheiden”, vertelt Benny. “De samenstelling van dat afval is heel divers: papier, glas, plastic, metaal, kurk, ... De scheidingsinstallatie bestaat uit twee delen: droging en sortering. Transportbanden en -kettingen vervoeren het afval naar een schredder die het afval vermaalt. Een schuif perst het afval tegen een rotor met messen en zo door een zeefkorf met gaten naar buiten. Aan de hand van de korfgaten kan bepaald worden hoe grof of hoe fijn het afval vermalen wordt.”
Onder sommige van deze transportbanden liggen vuilschraperkettingen. Deze kettingen krijgen het soms hard te verduren, want door de druk en de wrijving in de verkleiner lopen de temperaturen in de installatie hoog op, tot soms stoomvorming optreedt. Dit zorgt voor een hoge luchtvochtigheid. Bovendien komen er grote hoeveelheden stof vrij. De combinatie van vocht en stof en schurende deeltjes is nefast voor de kwaliteit en levensduur van de ketting, met roest en slijtage als belangrijkste boosdoeners. Ook het afval zelf - met vaak scherpe voorwerpen en resten - beschadigt regelmatig de ketting.
Veiligheid voor mens en omgeving staan centraal Bij de verwerking van afval liggen allerlei gevaren op de loer. Er kunnen giftige stoffen en fijn stof vrijkomen, hoge temperaturen zorgen voor ongezonde werkomstandigheden en arbeiders aan de scheidingsinstallatie moeten waakzaam zijn voor valgevaar, knel- en pletgevaar en handveiligheid. Voor de omgeving kunnen lekken, hogedruk en verontreiniging voor de nodige gevaren zorgen. Daarom wordt er gewerkt met afgesloten machines waardoor visuele inspectie niet constant mogelijk is. Een optimale werking van de installatie is omwille van deze risico’s essentieel.
Grondige aanpak door Dexis Belgium Dirk Bols, Technical Project Manager bij Dexis Belgium, geeft tekst en uitleg: “IOK vroeg Dexis Belgium om een duurzame en betaalbare vervanging van de huidige ketting te vinden. In onderling overleg stelden we een gedacrometiseerde ketting van Donghua voor, die voorzien is van een speciale coating waardoor vocht en stof zich minder goed kunnen vastzetten op de kettingonderdelen. Bij een kettinglengte van 120 meter is een dergelijke investering zeker de moeite waard. Tegelijk zorgden we ook voor iets meer speling, zodat de ketting vanaf nu soepeler loopt en minder snel verslijt.”